Jag planerar mina aktiviteter

.... (ibland),  men jag tillåter mig ha dagar då jag gör absolut ingenting också!
________________________________________________________

Jag tycker om att "färgkoda" (vet inte om det heter så, men skitsamma! Det låter fint!). I det här fallet så menar jag; stryka under speciella saker med färg: så man hittar snabbt och tydligt! Färgen har en mening! , Ouuuh!

När jag har gått KBT så har jag fått fylla i aktivitets-dagbok för att planera in mina dagar. För av någon anledning så "fungerar jag bättre" när jag gör det. Jag kan märka att när jag "sölar" med att fylla i dessa papper: då fungerar inte min vardag riktigt som jag vill...då går jag bara runt och "trampar".

Man slänger nån exponering här, ett samtal där.
Vissa dagar är jag på topp och allt går sjukt bra!
Andra dagar går sämre och då får jag "sänka ribban" litegrann och ta igen en annan dag helt enkelt.

Jag vet tillexempel att jag behöver dagar då jag kan ta det lugnt; att visar det sig att någon dag är hektisk; då ska jag helst ha en "vilodag" emellan. Annars blir det alldeles för jobbigt, speciellt nu med mina stress/ångest-symtom.

Men ja! I det här schemat har jag delat upp det i färgkoder. I början när jag fyllde i dessa scheman så såg de långt ifrån ut såhär! Då var dom väldigt....tråkiga och opersonliga. Det har varit med tiden då jag har känt att det blir roligare att se vad som händer och hur man utvecklas om man slänger i lite färg! För att också kunna se vilka områden som har mer färg än andra, att "jamen nu kan jag slänga in lite motion här" och så vidare.


Och vad står färgerna för i mitt fall???

GRÖNT för exponering och umgänge
Exponering är när jag utmanar mina rädslor, tillexempel "idag ska jag läsa en text på scen" eller "idag ska jag ut och springa trots att jag är rädd för att folk tittar på mig" och så vidare. Umgänge när jag är i samtal med människor på något sätt. Prata på bussplatsen, fråga om vägen, beställa på resturang och så vidare.

ROSA för kreativitet och nytt
Den här lade jag till: för jag märker ibland hur svårt jag har att "påbörja något nytt". Att jag fastnar i det gamla och inte vågar prova på nya saker. Att byta genre på böcker kan jag göra ibland, men filmer är det lite jobbigare med av någon anledning. Hur som helst! Ser jag att jag markerat med rosa; så är det för att jag har provat på något som är okänt för mig (och då vet jag att jag åtminstonde provat!). Eller så är det saker som jag vanligtvis inte gör så ofta. Så jag tycker den här punkten är viktig också för att våga gå ur min "comfort zone" och ja....upptäcka nya saker!

ORANGE för förberedelse/planering
Den här färgkoden är nyinsatt. För jag insåg hur positivt det kan vara att ha dagar då man "förbereder lite innan". Tillexempel om jag ska läsa upp en dikt på scen (att jag tog mig tid att öva på text, uttal etc. Att jag visste vilka texter jag ville ha med mig etc). Det var även till hjälp när jag skulle flytta möbler i hallen (vi har fått nytt golv där nu, men innan behövde jag flytta på möbler för att folk ska kunna fixa). Så jag skrev tillexempel i en dag att NU SKA JAG FLYTTA PÅ BYRÅN (thats it). För att sedan några dagar senare fokusera på nästa grej. Just för att man inte ska skjuta upp allting och ta allting en och samma kväll för det hade jag inte pallat med.

BLÅTT för meditation och självfokusering
Jag minns när jag började KBT; hur jobbigt jag tyckte att mindfulness/meditation var i början. För jag hade väldigt svårt att slappna av och kände mig väldigt obekväm. Men ju mer man höll på - så kändes det bättre och jag tror att det här har varit till stor hjälp (i alla fall i mitt fall). Att ta sig tid att varva ner, slappna av. Vara i nuet. Släppa taget. Det är i de här stunderna jag hämtar energi. Det räcker med att trycka på en guidad meditation och lyssna en stund, eller varför inte trycka på den här musiken på morgonen medans man njuter av en kopp te och bara "leva i nuet" liksom.


GUL för Motion/träningsaktivitet
Jag rör på mig mer idag än vad jag gjort på flera år. Så jag införde denna för att se till att jag gör det jag ska med motion i överlag. För jag kan fortfarande ibland känna att "näe, fyfan, jag vill inte alls aktivera mig idag". Sådana dagar kan man ha, och jag tillåter mig ha sådana dagar! Men jag planerar även in tillfällen då jag får motion...utan att behöva tänka på att jag motionerar.
Ska jag någonstans kan jag tänka: att jag kan GÅ dit och sen tillåta mig ta bussen hem (eller tvärtom)
Eller tar jag bussen: så hoppar jag av tidigare för att GÅ hem
Det har hänt att jag sagt till folk att "jamen vi ses på träningen ikväll" (trots att jag själv inte var särskilt träningssugen), men man gick ändå och det gick hur bra som helst (bara för att mesta av ångesten finns där ibörjan när man ska iväg....MEN jag vet att det släpper när man väl är ute på en aktivitet och sen att man mår så himla bra efteråt när man utfört det man ska!)

 
 Jajjamän! Det var det! Jag tänkte bara dela med mig lite....att såhär gör jag! Funkar för mig.

Hur gör ni andra? Tips på andra saker man kan göra, ifall jag missat något? :)