Dagens bok-inköp:


Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer
Och Konsten att teckna rörelse av Alexandra Kamis

Det som lockade mig mest med Mia Skäringer's bok
är att hon skrivit krönikor och blogginlägg som jag tror jag kan få lite tips ifrån
(Krönikor, i och med att jag även kommer läsa journalistiskt skrivande senare).

Sen så tycker jag att alla någon gång borde läsa baksidan av denna bok för hon skriver på ett speciellt sätt tycker jag - som åtminstonde fick mig att inhandla den + att den var billig förstås.
Jag älskar när bokhandlar och övriga butiker har en massa rea på böcker <3

Sist men inte minst valde jag Konsten att teckna i rörelse, för jag tycker att det är en bra bok överhuvudtaget. Kommer ni ihåg när jag bloggade om böcker som fanns i mitt hem, och i en hylla såg ni en bok som heter Konsten att teckna människor? Jag antar att det är samma serie. Jag har haft mycket nytta av den tidigare boken så jag vet att den är bra - så då köpte jag denna som en fortsättning.

Otroligt fina böcker och billiga somsagt.
59 kronor + 10 kronor, alltså det är sjukt! :) <3

Varför skönlitteratur?



FOTO:
Natsumisan.blogg.se

Igår hade jag min första lektion i Litterär gestaltning som då handlade om just "Varför skönlitteratur?".
Den dagen så skulle vi ha läst James Joyce "systrar" ur Dublinbor och Stilövningar av Raymond Queneau. Jag läste dock James Joyce-texten lite väl snabbt, dels för att jag inte hängde med så mycket i den, men jag skrev upp det som togs upp på lektionen i samtal med klassen - så jag hoppas ändå att jag har lite koll på vad som har sagts. Här får ni ta del av min anteckningsbok som jag skrev flitigt under lektionen:

Först och främst:

* Det är svårt att försörja sig enbart som författare, det kan gå! men det är svårt somsagt.
* Det är bra att ha en bild av samtidslitteraturen just nu, läs mycket litteratur-och kultur tidskrifter!
* Vi kommer att få lära oss om verktyg och hantverk som vi kan använda oss av.
* Vi ska kunna ha en säkerhet i vårt språk, kunna hitta vår egen röst till att börja med och prova på andra sätt att skriva. Lik som experimentera och inte visa någon rädsla i skrivandet.
* Medvetande och inspiration, man kan inte vänta på inspirationen - skriv tills den kommer istället. Hitta sätt som är inspirerande, att föhålla sig till skrivandet.

Varför har vi läst James Joyce "Systrarna" ur Dublinbor,  som första text till denna lektion?

Det är en klassiker, en enkel och begriplig text.
Dialogspråket, de talade annorlunda i dåtiden i skillnad från idag. 
Vi får mer grepp om vilken tid det utspelar sig. Detta är en finlitterär text.


Man behöver inte berätta vad personerna gör, det ska visa sig självt!

Detaljrikedomen är spännande, men man hänger inte så mycket med i texten.
Det känns lite kyligt, man blir liksom inte inbjuden i den. Det kan vara att man är ovan med den också eftersom att den är så pass gammal. Det kan vara av andra orsaker också att man inte förstår.

Hänger inte med, när det gäller rubriken "Systrarna", för den handlar mer om någon som har dött.
Rubriken förvirrar. Texten är bra, men den är översatt från engelska och det där med systrarna vet man inte vad de har där att göra, är detta en vettig titel egentligen?
Det förekommer två damer i texten, är det dom som är systrarna?
Titeln lägger fokus på personer som inte är huvudpersoner, han flyttar meningen med texten på ett sätt som poesin jobbar med.

Vet författaren mer än vi? Aase Berg är inte säker på det, men alla tänker ju olika.
Man kanske skapar karraktärer och låter dom prata och vi får inte veta vissa saker, som kanske berättaren inte heller vet om. Med denna text får vi fundera över "vad den är bra för", vad tillför den oss  i och med hantverkskicklighet- för att kunna få inspiration till att skriva liknande texter själv.

Joyce har utnyttjat sin erfarenhet i förhållande till religiösa inslag i dessa karaktärers liv. Det vi undrar kring är i om dessa människor funnits i verkligheten eller ej. Det kanske inte är handlingen som är grejen. Den är på något sätt skriven som ur ett barns perspektiv.

Man får många funderingar kring denna text. Självupplevt? han skrev den så ingående.
En författare kan ju skriva så också, även om det inte är så. Den känslan har han lyckats förmedla.

Hur mycket svåra ord får man använda sig av i en skönlitterär text?
Vi får välja om vi vill slå upp orden eller ej om vi inte förstår. Ingen slump att använda sig av sådana ord just på den tiden. Mycket undertexter i den, mycket gestaltning - allt händer inifrån beroende på karaktärerna.
Det beror på läsaren också, kring vad man själv tycker är bra.

Varför ska man ha skönlitteatur överhuvudtaget?

Läser man en text så stannar den i själen, ett sätt att fly undan omvärlden för en stund.
Man kan lära sig och förstå saker om sig själv och andra. Alla pusselbitar faller på plats och det är då som allt blir  så njutningsfullt. I böcker kan vi få tänka mera fritt själv, än i en film då karakätrerna i filmer redan är färdiga. Det förekommer definitivt fler undertexter i litteraturen än i filmvärlden.

Denna text som vi har läst tills idag har en enorm nyansrikedom, även fast den är tråkig och vi får inga frågor besvarade. Man förväntar sig att detta ska vara en bra text, anledningen till att ha läst detta är för att Joyce har skrivit undertexter och det är nyttigt för oss som studenter att se vad det är.

Vad tycker vi om karaktärerna, kan man identifiera sig med dom?

Tycker vi om någon person speciellt mycket eller mindre bra?
Barnet, som barn är man bara glad vid uppmärksamheten. Det kan man känna igen.
Cotter är fördomsfull, han lägger sig i vissa saker.

Ibland har joyce jobbat med överaskningsmoment i texten.
Man får veta att prästen har dött, och att en annan person inte vågar visa att han är ledsen över situationen. Handlar inte om depression, men kanske rent utav galenskap (i slutet av texten). Många planteringar, som antyder saker i texten.
Kan man göra det i nutida texter också? alltså lämna frågor obesvarade, som i Lika sant som jag är verklig av Hanne Örstavik (tycker jag).
Så kan man i alla fall inte göra i en deckare, då blir boken inte lika bra för den ska ju "knyta ihop alla trådar". Arbetar man inte med gestaltning, får man fram synopsis. Ett val att gestalta.

Varför har vi läst Raymond Queneau's Stilövningar,  som andra text till denna lektion?



Varför denna bok?
Den öppnar dörrar, att se att det finns flera olika sätt att skriva på.
Väldigt rolig bok, man blir fachinerad över att det finns så många olika sätt att skriva på om en enda text. Vissa är svåra att läsa, men andra är roliga och det känns befriande.
Gjord för undervisning känns det som.
Tar upp många olika sätt, kan uppfattas som enkla och svåra etc. Vi ska lära oss att tro att handlingen växer ur språket. Det behöver inte vara så nogrannt såsom man tror. Vi får t.om se hur man kan klanta till en berättelse - och ändå få med samma känsla som i de andra texterna.

Finns det någon vinning och förlust av texten? Vad tjänar den till?

Den handlar inte om någonting, blir mer innehåll då han skrivit. Visar att man kan skriva stora texter med lite innehåll och tvärtom etc. Man ska kunna tänka mycket själv. Det dåliga kan vara bra och det bra kan vara dåligt. Bra att skriva med hjälp av metaforer. Det ger ett mer djup i texten.
Texterna i olika stilarna har ett samband med varandra. Det är samma texter, men ger olika läsupplevelser beroende på sättet dom är skrivna på. Samma händelser kan ha många sanningar.

Man kan använda boken som en guide ("vad händer om man skriver såhär?").
Boken är full av fakta och detaljer. Det kan bli antingen för mycket eller för lite i texter vissa gånger och vissa textstilar stoppar vissa utryck att ens få existera.



Sen så tog lektionen slut...

Är det en bokblogg, så är det!

Hej! I helgen har jag haft fullt upp så jag har inte kunnat bloggat någonting.
Jag har varit hemma i Hälsingland och hälsat på nära och kära, men nu är jag tillbaka igen!
Under helgen har jag läst ut hela ViLäser-tidningen jag fick för några dagar sedan och sen så har jag fått lov av min mamma att ta med en klubbtidning från hennes bokklubb, för den ska jag bläddra i och finna inspiration och en massa annat, läsglädje :)

Vad jag tänkte göra nu är att guida er i ett litet urval
bland bokhyllorna i hemmet där jag växte upp.




Dessa hyllor fyller en hel vägg i mina föräldrars sovrum, såhär ungefär vill jag
också att mitt drömhem ska se ut, fyllt med böcker som påminner om ett bibliotek
(egentligen vill jag ha ett "bibliotek" i mitt eget drömhus, men ändå). Men jag tycker
om att bara se helheten, fullt av främmande böcker :)



Det blir så himla perfekt; en massa böcker, cd/LP skivor, filmer
och ljudböcker på ett och samma ställe
<3


Detta är två böcker man kan hitta inne i "flickrummet" som vi kallar det idag,
det rum som var mitt :) eller det är fortfarande men nu bor jag inte så mycket hemma haha.



Även dessa böcker kan man hitta i flickrummet, och det är böcker som jag läste
väldigt mycket vid sidan av Kitty-böckerna. En lite modernare ungdomsbok kanske,
som jag läste väldigt mycket vid 10-12 årsåldern eller något sådant.




Oj, här har vi en annan hylla i flickrummet som är fullproppad
med skräplitteratur, vilket jag älskar <3




Här ser vi en hel drös med böcker som jag funderar på att sälja,
men vi får se hur det blir ;)


I annat fall så har jag pluggat väldigt mycket och läst Det sjunkna alfabetet : en bok om konsten att skriva av Peter Gustav Johansson.

Imorgon har jag lektion i VARFÖR SKÖNLITTERATUR? det ska bli kul att se hur det kommer att bli :)

Godis är gott


Godis är gott
Godis är gott
Jag skakar så ivrigt
Godis är gott

Kroppen den skrammlar
och huvudet knakar

av en sockerchok

Det sprattlar i benen
och ögonen blinkar
Försöker sitta stilla
och sluta att pilla

Det är

Som om man vore en raket

Som laddar upp

Vid en start

Jag tar en till tugga
Fingar i påsen
stoppar in sötman

Segt finns i munnen
jag sväljer det sött

Magen är full
full utav mums

Godis är gott
JA JA
Godis är gott

En bok av Bobban jag helt klart ser fram emot

Men gud vad roligt! Jag blev så lycklig när jag såg i ViLäser på en annons
att Bob Hansson släppt ny bok den här månaden.

Det har jag helt missat, men är såklart helpepp på den boken !
- Bob Hansson är minst sagt en otrolig poet/författare.

Vips så blev det liv! av Bob Hansson, alltså! Den finns helt klart med på önskelistan!<3

Bob Hansson, Vis och popfestival Ljusdal 2010
FOTO: Natsumisan.blogg.se

En pluggande hand


En pluggande hand. Min hand. En plugghand. Rawr.

Hej! Jag känner mig nästan lite för duktig, för jag pluggar en massa saker som kan ses som onödiga, men som jag ändå tror att jag kan ha användning av i den här kursen. Har suttit mycket ute på min balkong, med en kopp Cappuchino och en massa filtar och läxböcker. Sitter där. Dricker. Andas. Fryser. Gosar i filtar och låter ögonen jobba på helt enkelt.
I annat fall så fick jag överaskande nog ViLäser i brevlådan idag, och då sken jag upp som en sol! Det är inte så att jag är medlem av tidningen, men fick ett gratisprov av mamma så den fick jag idag. Den ska jag bläddra i så snart som jag har möjlighet och tid :)

Uppdatering: Jag läser fortfarande Timmen mellan hund och varg, men känner att jag måste läsa någon mer samtidigt, för att hinna med i studietakten. Har inte så mycket tid till att läsa egen litteratur känner jag, lite synd men jag överlever! Nu har inte jag någon Kreativt skrivande lektion förens på Måndag igen, även det är tråkigt för jag tycker om att gå på dom lektionerna. Känner mig som en i gänget.

I annat fall, för er som vill ha ny läsning så säljer jag just nu två böcker
(till att börja med), ni kan kolla dessa sidor:


http://www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid=119055319

&
http://www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid=119055691




Snart SKA jag verkligen ha tid till att läsa ViLäser!
jag får verkligen mycket inspiration från den tidningen <3 Annars så kan man
på mitt köksbord hitta en massa läxböcker, evenemangsannonser, en tom
urdrucken kopp av antingen te eller cappuchino. Ja det är vad som finns just nu.
Vilken tur att man har koll och kan städa köksbordet ibland av alla papper som
riktigt dräller omkring *tummen upp*

Jag får försöka vänja mig vid responsen...


Jag kan inte förstå att jag faktiskt försov mig denna Tisdagsmorgon.

Jag kom en timme försent till lektionen och försökte hänga med ändå utan några som helst problem. Sedan så hade vi responsgruppsamtal och jag fick bland annat höra av någon att denne tyckte att jag inte alls hade ändrat något mycket i min text.
I min insida hörde jag en massa rytanden och morrande, men jag höll masken och tänkte att det är vad hon tycker, för jag själv tycker att min nyarbetade  text är helt fantastisk, jag blev helt klart mycket nöjdare med denna än med den förra.

I annat fall: så vågade jag till slut fråga mina kamrater kring vad det är som är så typiskt med mina texter.
Dom svarade att jag är väldigt utsvävande ibland och att det är lite spännande att läsa, jag talar ofta genom mina tankar i inre monologer och jag leker också litegrann med språket. Det var rätt så roligt och nyttigt för mig att höra tycker jag.

Efter lektionen hade jag en sådan tur! Jag var helt säker på att jag skulle få restuppgifter med mig hem, MEN det behövde jag inte för jag hängde med så bra ändå och det var ju ett trevligt sammanträffande tycker jag.
Än så länge älskar jag verkligen kursen Kreativt skrivande A, men det är bara så synd att vi bara går en gång i veckan nu till en början.

Jag fick föresten tillbaka en text idag av en lärare. Denna respons fick jag då:
En spännande text, och den största spänningen ligger i att man inte vet var man har jagpersonen. Har han livlig fantasi, är han psykotisk, ska man rentav känna sig lite rädd för honom?  Det är ett osäkrat perspektiv som känns mycket medvetet framarbetat. Jag tycker också mycket om överaskningsmomentet när dinosaurier och giraffer plötsligt dyker upp i en hittills sansad uppräkning av normala svenska djur. Här bryter det fantastiska in och skapar stämmning. Fint också när kvinnan kramar om sin handväska när hon blir osäker. Det är gestaltning. Det hade inte blivit alls lika bra om du skrivit rakt ut att hon blir orolig eller förvirrad över hans svar. Tänk på att fortsätta jobba så i andra lägen också: skriv inte rakt ut vad de känner alla gånger, det är ofta bättre att VISA!


Jag hade förväntat mig en jättedissning av texten, men istället så känns denna respons som en "push", att jag ska inte sluta upp, ara fortsätta skiva och försöka bli bättre.
Jag får ett mycket bättre stöd från lärarna på denna kurs, än den där retorik-läraren som jag hade förut och som sa direkt till mig att hon/han tyckte inte att programmet var någonting för mig och att jag borde sluta.
Förstod inte riktigt vad hon/han snackade om, jag tyckte att hon/han hade fel!
Jag vet vad jag vill göra och hon/han ska ju liksom stödja mig och inte bortvisa mig bara sådär!

Aja, så här har dagens lektion varit i alla fall och det har varit bra.
Dessutom så har jag fått godkänt i lyriken, så ni kan tänka er vad överlycklig jag är just nu ;)

Ibland skriver jag faktiskt för att överleva.


I annat fall så är jag vaken nu, det är rätt så sent. 03.02.
Men jag har faktiskt suttit och skrivit på en text som jag ska ha med  till skolan imorgon, jag är ju somsagt segast och ska hålla på och dryga mig med mina texter mitt i natten, men nu är den färdig och texten är färdigskickad till alla kamrater - så nu kan jag ta det lugnt.

MEN så ska jag ju läsa min grupps alla texter också innan jag lägger mig, så då har jag lekt reaktör, förläggare eller vad det nu heter och har liksom kommenterat texterna.

Vi säger att mina kamrater heter Niklas, Klara och Olov. Dom skriver på helt olika sätt, det är roligt att märka av. Niklas specialitet är att leka med ord som "Blyg doft av nybakat", "gullighet i 40 watt" osv. Han gör mig alltid avundsjuk på hans stil för den är så klockren och så egen, men ibland tycker man att han kan utveckla sig lite mer.

Klara däremot, är bra på att få in en fart i texten, mycket rytm och punktligheten hon har kring vissa karaktärer. Även hon inspirerar mig med ord som "Mörka hotfulla träd" och "himlen är röd" med mera.

Olov, han är en humoristisk kille som alltid skriver roligt tycker jag. Jag skrattar alltid åt hans texter, inte för att de är tråkiga - utan sättet som han utrycker sig på och de händelser han beskriver får en att skratta till lite då och då. Beror naturligtvist på vad han skriver för en berättelse. Stilen känns skön, ledig och personlig.

I och för sig så är alla väldigt personliga! men dessa är skilnaderna som jag kan se på dom i alla fall just nu.

Det är jättekul att jobba med dessa trevliga personer i responsgruppen. Om jag själv skriver på ett speciellt sätt det vet jag faktiskt inte. I senaste responssamtalet så tyckte alla att jag införde en innre dialog med mig själv i texten och det tyckte dom var väldigt spännande. Annars har jag inte så stor koll.
Hur skriver jag egentligen, i jämförelse med alla andra?

Okej, nu är det väldigt sent och jag har mindre än 3 timmar att sova nu tills jag ska iväg till skolan, men så flamsig som jag är så är jag fortfarande vaken men ska försöka dra mig tillbaka nu - äntligen är jag färdig med det som ska vara till lektionen i alla fall.

Hur lektionen kommer att vara skriver jag om senare.
Jag är nöjd med att ha lekt redaktör för idag, det är roligt att skriva ner lite kritik om andra - det är ju det som jag ska bli bättre på - och förhoppningsvis utvecklas jag av det så varför inte.

Nej nu måste jag gå. Nu ska jag gå.
Nu...alldeles nu. Haha gud vad dryg jag är.
Okej (koncentrerar sig). Nu går jag. Nu.

Hejdå! <3
Visa fler inlägg